Historia Polskiego Żeglarstwa
Rozdział 1: Od Początku
Prawie sto lat temu, w Gdyni można było obejrzeć
niecodzienne widowisko. W sierpniu 1925 roku, przy południowym molo stał
przygotowany do wypłynięcia w morze jacht. Był to „Witeź”, pod dowództwem
generała Zaruskiego. Wraz z nim w rejs płynęło jeszcze wielu zapaleńców i
entuzjastów żeglarstwa. Ludzie, dla których ten rejs był celem samym w sobie.
Wszystko po to, by rozpropagować żeglarstwo w Polsce.
Wcześniej, 10 grudnia 1924 roku oficjalnie zarejestrowany został Yacht Klub Polski, którego wspomniany generał Zaruski został komandorem. Ważną osobą, o której nie sposób nie wspomnieć w tym czasie był także Antoni Aleksandrowicz, który został wicekomandorem.
s/y WITEŹ
Później Zaruski pisał: „Pływałem (…) mokłem i marzłem
na pokładach jachtów (…) dlatego, abyście Wy, jako Polacy, poznali morze,
uczuciem się z nim związali, uznali je za własną bezcenną wartość, bez której
nie ma żecia dla dzisiejszej Polski. W tej myśli pracowałem, pływałem po morzu
często nawet wtedy, kiedy do pływania nie maiłem ochoty (…)”.
Za najważniejszą działalność generała Zaruskiego uważa się
na pewno pływanie i szkolenie młodych żeglarzy na pokładzie „Zawiszy Czarnego”.
To pod jego dowództwem polscy żeglarze odbywali pierwsze rejsy oceaniczne.
Czasy jednak nie pozwalały na szybki rozkwit żeglarstwa, a
wszystkie sukcesy, jakie osiągaliśmy na tym polu były zasługą garstki
zapaleńców. Nie można o nich zapomnieć, szczególnie, że ich historie mogą stać
się inspiracją dla wielu kolejnych pokoleń.
Generał Mariusz Zaruski
Generał Zaruski był nie tylko żeglarzem. Fotografik, malarz,
poeta i prozaik. Marynarz, żeglarz i podróżnik. Konspirator, zesłaniec,
legionista, ułan, wreszcie generał Wojska Polskiego i adiutant prezydenta RP.
Taternik, grotołaz, ratownik, instruktor i popularyzator narciarstwa i
turystyki górskiej. Założyciel Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia
Ratunkowego. Instruktor harcerski ZHP i wychowawca młodzieży.
Za zasługi dla żeglarstwa jego imieniem nazwany został żaglowiec,
który jest jednym z najstarszych czynnych do dziś statków,
pływających po wodach Bałtyku.
Podstawowe dane techniczne żaglowca:
ok budowy: 1939
Pow. żagli: 315 m2
Typ: Kecz gaflowy
Tonaż: 71 BRT
Dł. max: 28 m
Załoga: 30 osób
Dł. kadłuba: 25,3 m
Szerokość: 5,8 m
Zanurzenie: 3,5 m
Armator: Liga Obrony Kraju
Materiał konstrukcyjny: drewno
Budowniczy: Szwecja
Silnik: 2 silniki pomocnicze "REKIN" o łącznej
mocy 190 KM
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz