niedziela, 5 kwietnia 2015

Historia Polskiego Żeglarstwa #1: Od początku



Historia Polskiego Żeglarstwa

Rozdział 1: Od Początku



Prawie sto lat temu, w Gdyni można było obejrzeć niecodzienne widowisko. W sierpniu 1925 roku, przy południowym molo stał przygotowany do wypłynięcia w morze jacht. Był to „Witeź”, pod dowództwem generała Zaruskiego. Wraz z nim w rejs płynęło jeszcze wielu zapaleńców i entuzjastów żeglarstwa. Ludzie, dla których ten rejs był celem samym w sobie. Wszystko po to, by rozpropagować żeglarstwo w Polsce.

Wcześniej, 10 grudnia 1924 roku oficjalnie zarejestrowany został Yacht Klub Polski, którego wspomniany generał Zaruski został komandorem. Ważną osobą, o której nie sposób nie wspomnieć w tym czasie był także Antoni Aleksandrowicz, który został wicekomandorem. 


s/y WITEŹ



Później Zaruski pisał: „Pływałem (…) mokłem i marzłem na pokładach jachtów (…) dlatego, abyście Wy, jako Polacy, poznali morze, uczuciem się z nim związali, uznali je za własną bezcenną wartość, bez której nie ma żecia dla dzisiejszej Polski. W tej myśli pracowałem, pływałem po morzu często nawet wtedy, kiedy do pływania nie maiłem ochoty (…)”.

Za najważniejszą działalność generała Zaruskiego uważa się na pewno pływanie i szkolenie młodych żeglarzy na pokładzie „Zawiszy Czarnego”. To pod jego dowództwem polscy żeglarze odbywali pierwsze rejsy oceaniczne.
Czasy jednak nie pozwalały na szybki rozkwit żeglarstwa, a wszystkie sukcesy, jakie osiągaliśmy na tym polu były zasługą garstki zapaleńców. Nie można o nich zapomnieć, szczególnie, że ich historie mogą stać się inspiracją dla wielu kolejnych pokoleń.


Generał Mariusz Zaruski



Generał Zaruski był nie tylko żeglarzem. Fotografik, malarz, poeta i prozaik. Marynarz, żeglarz i podróżnik. Konspirator, zesłaniec, legionista, ułan, wreszcie generał Wojska Polskiego i adiutant prezydenta RP. Taternik, grotołaz, ratownik, instruktor i popularyzator narciarstwa i turystyki górskiej. Założyciel Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Instruktor harcerski ZHP i wychowawca młodzieży.


Za zasługi dla żeglarstwa jego imieniem nazwany został żaglowiec,
który jest jednym z najstarszych czynnych do dziś statków, pływających po wodach Bałtyku.





Podstawowe dane techniczne żaglowca:
ok budowy: 1939
Pow. żagli: 315 m2
Typ: Kecz gaflowy
Tonaż: 71 BRT
Dł. max: 28 m
Załoga: 30 osób
Dł. kadłuba: 25,3 m
Szerokość: 5,8 m
Zanurzenie: 3,5 m
Armator: Liga Obrony Kraju
Materiał konstrukcyjny: drewno
Budowniczy: Szwecja

Silnik: 2 silniki pomocnicze "REKIN" o łącznej mocy 190 KM

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz